Het 24 ste. speeljaar van Theatervreugd, 2001

Home
Home
Achter de coulissen
Achter de coulissen
Fotoalbum
Album Liefde Half Om Half




Liefde Half Om Half
van Alan Ayckbourn (Website)



Raf De Saegher en Lieve Claeys

Productie en Regie - Chris Blondeel

Personages
Nelly - Lieve Claeys
Frans - Norbert De Coster
Trees - Myriam Dothée
Bob - Lieven Blondeel
Marie - Cindy Van Der Vennet
Wim - Rafaël De Saeger

Liefde half om half
Een komedie in twee bedrijven

«Mijn vrouw is een mooi boek, maar ik heb het al uit...», schamperde cabaretier Wim Sonneveld. En wat dan ? Weg ermee ? Scheiden ? Een andere vrouw/man trouwen ? Nog eens allemaal opnieuw ? Weer tot over de oren verliefd en daarna... zoals de vorige keer : afglijden naar de gelatenheid ? Uitgekeken, uitgelezen ? Nee toch ! Een goed boek gooien we toch ook niet weg, herlezen we later misschien wel eens. Wel eens goed rondkijken, want er is zoveel moois te zien, maar ondertussen houden wat we hebben. En we zijn niet zo kieskeurig meer. Als het lijf nieuw en het geleuter maar oppervlakkig is. Onbekend terrein. Het jachtinstinct borrelt in het bloed, het verleidingsritueel spant in je vingers, het jeugdig verlangen glinstert in je ogen. Die gevaarlijke, heerlijk speelse spanning ! Na zo'n nacht van weer achttien zijn en consumeren van de verboden vrucht, voel je thuis het schrijnen van de wroeging, het schuren van de schuld. Verbergen, verzwijgen en vergeten, tot je niets meer voelt, ledere keer is de pijn minder en er is nooit iets gebeurd !
Zo denken de echtparen uit «Liefde half om half» erover. Dat is hun pragmatische filosofie, waarmee ze hun «relatie» in stand houden. Eigenlijk leeft ieder haar/zijn eigen leven, naast elkaar. Ze hebben de sleur binnen laten sijpelen en in plaats van die te bevechten, zoeken ze de frisse hartstocht buiten de deur en wordt de «liefde» gedeeld : half om half. De capitulatie voor het kartonnen decor van hun huwelijk hebben ze aanvaard en voor de buitenwereld oogt het onberispelijk. Relationele problemen, zielige toestanden, versleten smoesjes en doorzichtig bochtenwerk... jawel, maar vooral herkenbaar en grappig !

Norbert De Coster
Cindy Van Der Vennet en Norbert De Coster Schat... Wat ? Waar ? Cafeetje, ergens onderweg.
Laat ? Och, niet zó laat.
Dronken ? Nee, helemaal niet ! 'n Paar glaasjes maar !
De hele nacht... euh, ja. Even denken... : vijf glaasjes misschien, in totaal dan, 2 wijntjes, l koffie en l spa.
Met wie ? Ach, je kent hem/haar niet, van 't werk, 'n collega.
Knap ? Allesbehalve, nee, niet erg aantrekkelijk.
Intelligent ? Nogal, niet zoals jij natuurlijk !
Waarover ? Koetjes en kalfjes, restaurants, tv-programma's...
Meebrengen ? Naar hier ? Niet nodig hoor, beetje saai zelfs !
Hoe uitgehouden ? Ja, 'k vraag het me ook af... Euh... Zal ik eens een lekker flesje voor ons opentrekken schat ?

Het verhaal...

Frans , Bob en Wim werken in hetzelfde bedrijf. Frans' echtgenote Nelly en Bob hebben een heimelijke idylle. De bal gaat aan het rollen als de respectievelijke partners er achter komen dat de tortelduifjes geen zinnige verklaring kunnen geven voor hun uithuizigheid op woensdag avond- en nacht.

Frans, de directeur, voelt zich geroepen de "zaak" uit te spitten, alsof hij Morse zelf was. De baas baseert zich echter iets te veel op vermoedens, waardoor ons derde echtpaar, Marie en Wim, tegen wil en dank met de matrimoniale golfslag meegesleurd wordt. Zo zijn zij de slachtoffers van zijn amateuristisch detectivewerk.

De mallemolen draait op volle toeren als het onsvhuldige paar uitgenodigd wordt op donderdagavond bij Frans en Nelly en op vrijdagavond bij Trees en Bob.
Toneelmatig vloeien de twee tijdstippen en de twee huiskamers tot één geheel samen.

Let dus goed op, kies een leuk paardje op de carrousel en draai met de personages mee om je met hun ridicule schijnbewegingen te vermaken.

Myriam Dothée
Lieven Blondeel Speeldata

Vrijdag 30 maart, zaterdag 31 maart en zondag 1 april 2001.
Vrijdag 6 april, zaterdag 7 april en zondag 8 april 2001
Zondag 15 april en maandag 16 april 2001.

In het Parochiaal Centrum te Balgerhoeke (Eeklo)

Met dank aan:

Bestuur Parochiaal Centrum, Balgerhoeke.
NVKT, Deurne Antwerpen.
AVKT, Oost Vlaanderen.

De auteur

Alan Ayckbourn (Londen, 1939) schrijft al tijdens zijn studententijd het jaarlijkse schoolstuk. Vanaf dan heeft hij het theater nooit meer verlaten. Hij speelt en regiseert in Leatherhead, Scarborough Oxford en vele andere Engelse plaatsen
. Bij dit gezelschap zullen zijn stukken steeds gecreëerd worden als een soort try-out, waarna hij een jaar de tijd heeft om eraan te sleutelen, voor zij in het Londonse West End hun officiële wereldpremiere beleven.
In 1962 wordt hij medeoprichter van het Victoria Theatrein Stoke-on-Trent. In '64 wordt Ayckbourn regisseur van luisterspelen bij de BBC in Leeds, een job die hij combineert met die in het Library Theatre.
1965 betekent voor hem de grote doorbraak met "Relatively Speaking" (Slippers), het eerste in een reeks van meer dan 30 succesvolle stukken, waaronder in 1969 "How The Other alf Loves" (Liefde Half Om Half).
Vanaf 1976 tot nu levert hij trouw ieder jaar een stuk af. Vorig jaar was dat "Virtual Reality".
Alan Ayckbourn is ongetwijfeld één van de meest productieve toneelauteurs van de laatste decennia. Men vergelijkt hem met Feydeau, Tjechov, Pinter en Woody Allen. De schrijver van "ordinaire komedies" is de laatste jaren tot een respectabel kunstenaar gepromoveerd.
In zijn stukken is een duidelijke evolutie waarneembaar. Hij ontwikkelde zich van een banale blijspelauteur tot iemand die minutieus de schrijnende en belachelijke aspecten van onszelf en onze omgeving portretteert. Humor als een therapeutische, bevrijdende reflex op de pathologie van onze kleine kantjes en zielige schijnvertoningen.

Sir Alan Ayckbourn
Lieve Claeys Enkele zinsneden uit een interview met de auteur:


"Ik schrijf gemiddeld één stuk per jaar, maar omdat de meeste nogallangdurig op het repertorium blijven, lijkt het alsof ik elke tien minuten een nieuw stuk afheb. Ik wou dat het waar was, want ik vind schrijven erg moeilijk. Ik hou er ook niet zo van. Ik ben ongeveer driehonderd dagen per jaar bezig over een idee na te denken. Dan ga k zitten en schrijf mijn stuk binnen een week."

"Iemand vroeg me eens wanneer ik nu eindelijk een serieus stuk zou schrijven. Ik zei hem dat al mijn stukken serieus zijn, want ik zie absoluut niet in waarom een stuk beter is als je de humor eruit weg laat."

"Ik werk bij voorkeur met understatements. Als mensen niet zeggen wat ze voelen, werkt dat veel sterker dan als ze daarover wél hun mond zouden opendoen."

"Het enige doel die ik voor ogen heb als ik een stuk schrijf, is mijn publiek in contact brengen met zichzelf of met mensen die ze om de hoek zouden kunnen tegenkomen."



Sponsors.gif - 55386 Bytes Wij spelen ongesubsidieerd en zonder gemeentezaal. Gelukkig kunnen we elk jaar weer opnieuw een beroep doen op enkele trouwe sponsors die we bij deze nogmaals hartelijk danken en hiernaast graag nog eens vernoemen.



Home
Home
Achter de coulissen
Achter de coulissen
Fotoalbum
Album Liefde Half Om Half